FEBO steunt dovengemeenschap met campagne over Nederlandse Gebarentaal
Amsterdam – FEBO zet zich, in samenwerking met studenten van de Hogeschool van Amsterdam, in voor dove en slechthorende mensen. FEBO wil landelijk hun filialen toegankelijker maken voor deze groep. In samenspraak met experts uit de dovengemeenschap is een lijst met tips opgesteld, om de communicatie tussen FEBO-medewerkers en klanten met een gehoorbeperking te versoepelen. De tips komen niet alleen in de FEBO, maar ook daarbuiten van pas en zullen via verschillende kanalen met de rest van de wereld gedeeld worden.
In gesprekken over inclusiviteit gaat het meestal over geslacht, geaardheid en etniciteit. Doven en slechthorenden worden daar vaak vergeten. Op 13 oktober is via een wetsvoorstel door de eerste en tweede kamer eindelijk juridische erkenning gegeven aan Nederlandse gebarentaal (NGT). Dit is een late maar belangrijke stap richting gelijkheid voor doven en slechthorenden. FEBO grijpt het moment aan om een klein steentje bij te dragen aan deze beweging.
In samenwerking met Cas Wolters (bekend van Heel Holland Bakt) lanceert FEBO een campagne om doven-awareness in Nederland te bevorderen. Intern worden tips gegeven over hoe medewerkers hun dove en slechthorende klanten het beste van dienst kunnen zijn. Ze houden deze informatie echter niet voor zichzelf. Via de FEBO-kanalen kan iedereen ze terugvinden zodat er landelijk meer bewustzijn kan ontstaan. Daarnaast start FEBO een challenge op Tiktok en Instagram, volledig in Nederlandse gebarentaal. Op deze manier kunnen jongeren spelenderwijs in aanraking komen met deze taal. Check de video!
De challenge is opgebouwd rond een eigen soundtrack, een nummer genaamd ‘ViTaal’. De tekst van het nummer is volledig vertaald naar NGT en verwerkt tot een TikTok-dans. De challenge bestaat uit het opnemen van een eigen dans waarin de woorden van het nummer in gebarentaal worden uitgebeeld. FEBO daagt iedereen uit om de challenge te doen en deze te posten op Tiktok of andere sociale media met #Vitaalchallenge. Influencer Yasmin Karssing heeft de challenge al opgepakt en zo het balletje aan het rollen gezet. Op deze manier hoopt de FEBO zoveel mogelijk mensen in contact te brengen met Nederlandse gebarentaal.